Tuesday, August 3, 2010

--->>Pemilik CintaKU setelah Allah Dan Rasul...

                        
Alhamdullilah..Syukur ana panjatkan Kehadrat ILLAHI atas kesempatan masa dan kesihatan yang baik untuk ana teruskan sedikit bingkisan untuk dkongsi bersama2..

Mmm..tiba2 teringat pula buku hasil karya ''Fatimah syarha binti Nordin'', buku yang bertajuk ''Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul'' buku yang banyak memberikan ana inspirasi untuk menjadikan ana seorang wanita solehah kepada keluarga, agama, bangsa dan  untuk bakal suami ana kelak,Insyaallah..Aminn..Buku ini bukan sahaja bersesuian dengan Remaja untuk mencari cinta manusia bahkan bersesuian juga untuk semua golongan dewasa mahupun yang sudah berkeluarga, banyak kisah dan pengajaran yang boleh di ambil dalam membentuk sebuah keluarga yang bahagia dan Diredhai oleh Allah SWT.

Teringin pula ana kongsikan sedikit pesanan untuk para remaja yang mencari cinta sebenar2 cinta yang diredhaiNYA..cinta selepas akad pasti yang akan membawa kehidupan yang lebih sempurna yang akan membuahkan hasil benih2 bahagia yang akan mewarnai kehidupan dalam menggapai Syurga Allah kelak..
Kadang-kadang hati ana berkata ''dapat kah ku menggapai cinta sebenar cinta manusia yang membawaku untuk bersama2 melabuhkan cintaku pada Penciptaku??''wallahualam... Allah swt sahaja yang mengetahui rahsia yang tersirat d hati ana ini, ana tetap yakin dengan janji Kekasih ana ''Allah swt'' yang sudah termaktub di dalam AL quran ( Surah An -Nur ayat 26).

Untuk renungan bersama-sama..
                                            Pesanan dari Hawa untuk Adam..
Adamku..kau sebenarnya imam dan aku adalah makmum. Aku adalah pengikutmu kerana kau adalah ketua. Jika kau benar,maka benarlah aku. Jika  kau lalai maka lalailah aku. Wahai adam, kau punya kelebihan akal manakala aku kelebihan nafsu. Akalmu sembilan, nafsumu satu. Akalku satu nafsuku beribu. Oleh itu Adam, pimpinlah aku kerana aku sering lalai dan lupa, sering tergelincir ditolak nafsu dan konco-konconya.

Adamku..aku suka kalau engkau mengimami ku solat pada setiap waktu. Akanku aminkan doamu setiap waktu. Akan ku aminkan doa mu agar kelak luas syurgaku. Lebih aku suka kalau engkau bangunkan aku untuk bertahhajud Bersamamu agar nanti diberkati ya rabbi. Ajari ku agar menjadi isterimu yang solehah. Didiklah aku agar menjadi permata di kaca lembah. Selimutkan aku dengan iman dan taqwa bekal ke jalan Allah . Selamatkanlah aku dari seksa api neraka yang tidak tegar aku tanggung. Pimpinlah aku menuju Nur AL Jannah. Tarbiahlah aku agar kelak aku calon serikandi Solehah. Bantulah aku dalam menyemai sifat mahmudah. '' Moga aku dapat menjadi secerdik Aisyah Humairah Rasullulah, setulus hati dan kasih laksana Siti Khadijah sezuhud dan sepatuh Rabiatul Adawiyah sekuat iman umpama taatnya sumayyah..Seindah hiasan adalh Wanita soLehah , Moga aku menjadi hiasan terindah hidupmu Adamku..


Di antara wasiat Rasullulah Saw untuk Wanita Solehah....
  •  MENJAUHI SIFAT PENDENDAM
  •   Rasullulah Saw Bersabda: "Ada tiga perkara yang akan aku beritahukan kepadamu. Barangsiapa tidak terdapat salah satu dari sifat-sifat ini, maka Allah akan mengampuni segala dosanya yang lain, iaitu,
  •  Pertama, orang yang mati tidak menyengutukan Allah akan sesuatu...Kedua, orang yang mati tidak pernah menjadi tukang sihir dan ketiganya, orang yang tidak pernah dendam terhadap saudara-saudaranya."

                                                             ( HR. Thabrani )

Diantara sebab-sebab yang memasukkan wanita ke dalam syurga....
Rasullulah Saw bersabda: " Apabila seorang wanita mendirikan solat yang lima, berpuasa pada bulan Ramadhan, memelihara kemaluannya dan mentaati suaminya, maka dia masuk syurga dari pintu-pintu syurga manapun yang dikehendakinya.''

Wahai Ukhti Muslimah! Selagi dirimu berpegang teguh kepada Hadis Rasullulah ini, nescaya engkau akan mendapatkan redha Allah. Jika Allah redha kepadamu, beerti dia mencintaimu. Jika Dia mencintaimu, tentu Dia akan memasukkan kamu ke dalam Syurga-NYA dan menjauhkan kamu dari azab neraka.







**KISAH YG DIAMBIL DRP BUKU 'BIDADARI PENGHUNI SYURGA'**


  kisah yg berkaitan dgn kehidupan salah seorang Bidadari Syurga

 "Ummu Ruman Bidadari Kekasih Rasulullah"
Barangsiapa ingin bertemu dgn bidadari syurga, maka lihatlah Ummu Ruman. Hadis ini diriwayatkan Ibn Saad dlm kitab Al-Thabaqat dr Affan dan Zaid bin Harun.. Keduanya dr Hammad dr Ali bin Zaid dr Al-Qassim bin Muhammad.

Ummu Ruman memiliki kedudukan yg sgt istimewa. Dia adalah isteri Abu Bakar As-Siddiq dan Ibunda Aisyah. Lebih dr itu dia adalah sahabat perempuan yg termasuk golongan org2 yg pertama masuk islam sabar, siap menerima risiko, berhijrah dan berjihad.. Dia lah simbol abadi drp kalangan muslimah pertama yg dibahu mereka terpikul tugas dakwah Islam, tugas mendidik, mengajar dan membimbing anak2 mereka


*Pendamping Rasulullah*

wanita ini mempunyai nama lengkap.. Ummu Ruman adalah binti Amer bin Uwaemer bin Abd Syam ibn Iqb bin Adinan bin Sabi' bin Dahman bin Harits bin Ghanam ibn Malik bin Kananah.. Dia tumbuh sebagai seorang gadis yang matang di tengah2 keluarganya di suatu daerah yang berada di bahagian semenanjung Arab, yakni daerah Surrah. Ketika masa gadisnya dia disukai oleh seorang pemuda yang sangat menonjol di mata masyarakat.. Pemuda itu bernama Harits bin Sakhbrah bin Jurtsumah bin Nadhar bin Zahran bin Ka'ab, dari suku Azd. Oleh ayahnya dia pun dinikahkan dengan pemuda tersebut.

Dalam pernikahannya dengan Harits, Ummu Ruman dikurniakan seorang putera yang bernama Thufail. Bersama anak dan suaminya, akhirnya Ummu Ruman pindah ke Mekkah dan tinggal di banda itu, mereka sengaja mendekati Biatul Haram (Kaabah) selain juga mereka senang dengan cara pemikiran bangsa Quraisy..

Selang beberapa tahun setelah suami isteri itu tinggal di Mekkah, kerana sakit Harits menemui ajalnya.. Kini tinggal lah Ummu Harits bersama Thufail, puteranya, namun bersendirian Ummu Ruman tidaklah berlangsung lama. Beberapa saat kemudian Ummu Ruman dipersunting oleh Abu Bakar. Keputusan Abu Bkar ini juga sesuai dgn tradisi Arab. Untuk menghormati harits, Abu Bakar menikahi isterinya, dari pernikahannya ini mereka dikurnia dua orang putera, yakni Abdurrahman sebelumnya Abu Bakar juga telah mempunyai dua putera yakni, Abdullah dan Asma..

Ummu Ruman adalah seorang isteri yang sangat menghormati dan menyayangi suaminya. Dia hadir dalam kehidupan Abu Bakar sebagai seorang isteri yang solehah. Dia mengikuti jejak suaminya dalam kebenaran Islam dan menyembunyikan sampai Allah mengizinkannya untuk menyiarkan agama barunya..


Dengan keimanan Ummu Ruman kehidupan rumah tangga Abu Bakar semakin terasa menyenangkan. Rumah yg dihuni oleh hamba2 ALLAH ini sentiasa memancarkan ketenangn. Sosok Abu Bakar seorang yg sgt takut kpd ALLAH dan Ummu Ruman seorang yg ahli sujud merupakan perpaduan dua peribadi yg istimewa.. Hal ini didokong juga oleh kedekatannya mereka dgn Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w sering snggah ke rumah Abu Bakar dan Ummu Ruman dan menyambutnya dgn baik..


Keimanan Ummu Ruman jga tercermin dlm dokongan nya kpd dkwah suaminya. Dia seorang isteri yang sentiasa ceria menemani suaminya dlm suka mahupun duka.. dia sentiasa menampilkan keceriaan wajahnya yang menyenangkan mata dihadpan suaminya..Dia sentiasa mendampingi suaminya dalam menghadapi beban2 dakwah. Dokongannya juga nampak pada sikapnya yg tidak pernah menghalangi suaminya dalam menyedekahkan hartanya untuk dakwah. Bahkan dia sentiasa memberi dorongan dan semangat kepada suaminya dalam kewajipan ini sehingga pernah suatu saat keluarga terlilit tekanan ekonomi. Namun dia tetap bersabar dan sentiasa mengharap pahala dan keredaan ALLAH..

*Menantu yang paling mulia*

Masa berganti tanpa terasa Aisyah si bayi munggil buah hati tercinta mereka beranjak besar. Tidak di sangka puteri Ummu Ruman ini akan mendapat penghargaan yg sangat mulia dari Allah s.w.t. Melalui mimpi Rasullullah s..a.w. Dalam mimpinya Rasulullah s.a.w. menyaksikan bayangan Aisyah seraya Jibril berkata kepada beliau " Ini isterimu di dunia dan di akhirat................"


Berita besar itu pun sampai ke telinga Abu Bakar. Kebahagiaan di hatinya terpancar namun dlm hati dia juga menyaksikan berita itu, apalagi saat itu Aisyah masih kecil, kemudian Abu Bakar berkata " Wahai Rasulullah sesungguhnya Aisyah itu masih kecil (Usia Aisyah masih di perselisihkan, ada yg mengatakan 9 tahun) , tapi saya akan berusaha mengirimkan dia kepadamu agar kamu dapat melihatnya. "


Kegembiraan yg sama juga tergambar di hati Ummu Ruman ketika suaminya menyampaikan berita besar itu. Dia sangat bahagia mendapatkan menantu yg sangat mulia, yg tidak tertandingi kemuliaan oleh sesiapapun. Dengan kata2nya yg lembut, kecemasan yg ada di benak Abu Bakar beransur2 hilang. Rasa syukur mereka sampaikan ke hadrat ALLAH atas nikmat yg begitu besar itu..


Pertemuan Rasulullah s.a.w dan Aisyah kembali pulang ke pangkuan ibu dan ayahnya. Mereka bertanya kepadanya tentang apa yg diucapkan oleh Rasulullah s.a.w. Aisyah bercerita dgn lurusnya sedang dia tidak pernah tahu rancangan besar tersebut. Rancangan itu berlanjut sampai di tempat Hijrah Madinah, setelah Ummu Ruman dan keluarga lainnya telah sampai di Madinah. Rasulullah s.a.w disibukkan mengurusi persoalan2 kaum muslimin. Selururh fikiran dan tenaga beliau kerahkan utk membangunkan masyarakat baru. Hal ini membuatnya lupa atas pinangan beliau kepada Aisyah sewaktu di Makkah. Abu Bakar As-Siddiq pun kerana kesibukkan yg sama, mlupakan pinangan terhadap puterinya itu.


"Wahai Abu Bakar, alangkah baiknya sekiranya engkau mengingatkan Rasululllah s.a.w atas pinangannya utk Aisyah.. !! " Kemudian Abu Bakar memandang isteri sambil tersenyum sehingga ruang lingkup matanya mjd luas. Abu Bakar segera bangkit dan datang menemui Rasulullah s.a.w.. sesampai di rumah beliau, dia duduk sebentar menghadap beliau kemudian dia berkat "Apakah engkau tidak ingin menggauli isterimu wahai Rasulullah?"


Kemudian Rasulullah s.a.w tersenyum atas peringatan Abu Bakar ini. Akhirnya beliau bersepakat dgn Abu Bakar utk melanjutkan urusan pinangan itu. Abu Bakar tidak meminta sesuatu apapun kpd Rasulullah s.a.w. dalam kesepakatn itu. Dia sangat puas mdptkan menantu yg mulia spt Rasulullah. Begitu pun dgn isterinya. Ummu Ruman segera mempersiapkan segala sesuatu utk keperluan puteri kecilnya.. Ummu Ruman sgt bahagia dgn anugerah yg terindah dlm hidup puterinya yg sgt mencintainya, sangat belas kasihan kpdnya, sgt dekat dgnnya, dan sentiasa mengutamakan kepentingannya daripada kepentingan beliau sendiri.

*Hadithul ifki*
Pada suatu hari Rasulullah s.a.w keluar dr bandar Madinah sebagai ketua pasukan kaum Muslimin. Beliau bermaksud memberi pelajaran kpd Bani Mushtalik. Ketika itu beliau ditemani salah seorang isterinya Aisyah. Pada saat itu juga, kaum muslimin memperoleh kemenangan yg besar. Sementara pihak musuh mendapatkan hukuman Qisas yg adil sbg balasan kepda pengkhiatan dan kemunafikan mereka. Semua barang rampasan perang (ghanimah) pun dibahagi2kan utk semua pasukan kaum muslimin.


Maka bertemu lah golongan Ansar dan Muhajirin di dekat telaga air yg biasa mjd persediaan minum kaum muslimin. Mereka berdesak2 sehingga timbulnya kekacauan diantara kedua pihak. Bahkan api fitnah itu makin berkobar2 dgn kata seorang munafik yg bernama Abdullah bin Abu Salul. "Sesungguhnya bila kita telah kembali ke Madinah, benar2 org yg kuat akan mengusir org2 yg lemah darinya.


Allah pun berkehendak menyampaikan berita kekacauan yang berlaku di antara golongan Ansar dan Muhajirin serta ucapan Ibu Salul kepada Rasullulah. Beliau mencermati maklumat tersebut secara bijaksana. Akhirnya beliau menghimbau agar ummat Islam tidak menghiraukan fitnah tersebut dan beliau menyuruh mereka agar meneruskan perjalan.

Pada waktu itu, Aisyah keluar secara sembunyi-sembunyi tanpa sepengetahuan seorang pun untuk membuang hajat. Tanpa disedari, Aisyah berjalan sampai jauh sehingga dia tertinggal dari rombongannya. Tandunya diangkat sedangkan Aisyah tidak berada di dalamnya untuk meneruskan perjalanan menuju Madinah.

Sekembali dari membuang hajat tersebut,Aisyah kehilangan rantai, dia pun mencarinya tetapi tidak diketemukannya juga. Akhirnya dia kembali ke tempat semula. Sesampainya di tempat yang dituidak lagi menemukan pasukannya. Dia merasa cemas dan gelisah serta dihantui rasa ketakutan yang amat sangat. Dia pun diam di tempat itu tanpa tahu apa yang akan dilakukannya.

Menurut kebiasaan Rasullulah seorang ketua yang cermat, setiap selesai peperangan beliau mengutus seseorang dari sahabatnya untuk memeriksa sesiapa yang di antara kaum muslimin yang tertinggal dari kenderaannya. Saat itu terutuslah Shafwan Mu'aththal, dan bertemulah Aisyah dengan utusan tersebut, seketika itu, dia menghulurkan jilbabnya. Shafwan melihatnya seraya menundukkan pandangannya dan bertanya, '' Wahai isteri Rasullulah, apa yang menyebabkan engkau tertinggal dari rombongan? apakah yang menyebabkan engkau terlambat?''

Tidak lama kemudian, Shafwan turun dari kenderaannya dan mundur ke belakang, Aisyah naik ke atas kenderaannya, sementara Shafwan sambil memimpin kenderaan itu. Tidak lama kemudian, Shafwan sambil memimpin kenderaan itu. Tidak lama kemudian, Shafwan dan Aisyah pun datang, kedatangan Shafwan dan Aaisyah ini menimbulkan sifat kemunafikan Ibnu Salul yang sedang duduk- duduk bersama rombongan dari orang-orang munafik. Mereka memanfaatkan

No comments:

Post a Comment